Sernik królewski

Pamiętam ten sernik od najmłodszych lat, bo piekła go moja Babcia. Zawsze był obecny na świątecznym stole. Jest elegancki i wyjątkowo smaczny, a jego przygotowanie nie powinno nikomu sprawić trudności.

Zapraszam przy okazji na kilka innych sernikowych propozycji, znajdziecie je pod TYM linkiem.




Składniki na blaszkę 20 x 30 cm (może też być troszkę większa):
Ciasto:
400 g. mąki pszennej
200 g. rozpuszczonego masła lub margaryny
1 szklanka cukru pudru
2 łyżki cukru waniliowego
2 łyżki kakao
2 łyżeczki proszku do pieczenia
1 jajko
2 łyżki gęstej śmietany
Masa serowa:
1 kg białego sera (użyłam sera z wiaderka)
6 jajek, podzielonych na żółtka i białka
2,5 szklanki cukru pudru
1 pełna łyżka mąki ziemniaczanej
olejek migdałowy
Przygotowanie:
Ciasto: wszystkie składniki mieszam najpierw łyżką, a potem krótko dłonią do połączenia. Ciasto wkładam do zamrażarki na 30-40 minut (ja dzielę je na 4 części i każdą zawijam w torebkę foliową, szybciej się schładza i łatwiej je potem ścierać)
Masa serowa: żółtka ubijam z cukrem pudrem na puszystą masę, a potem stopniowo dodaję ser. Gdy wszystko jest jednolite dodaję olejek migdałowy i mąkę, a potem delikatnie wszystko mieszam z ubitą na sztywno pianą z białek.
Dno blachy wykładam papierem, ścieram na tarce z grubymi oczkami połowę schłodzonego ciasta. Na ciasto wykładam masę serową, i na nią ścieram pozostałe ciasto.
Blachę wstawiam do piekarnika nagrzanego do 175 stopni C (góra-dół, środkowy poziom piekarnika, bez termoobiegu). Piekę przez 40 minut, po czym zmniejszam temperaturę do 160 stopni i piekę jeszcze 20 minut. Nie otwieram piekarnika! Gdy sernik będzie stygł, trochę opadnie. Kroję go po całkowitym przestygnięciu.



29 komentarzy:

  1. W przepisie to wszystko wydaje się proste. Chyba muszę się przemóc i takie cudo upiec. Uwielbiam serniki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten sernik jest naprawdę prosty :) Najgorzej to się zabrać, a jak już człowiek zacznie to po chwili stwierdzi, że roboty z nim jest niewiele. Bardzo go polecam!

      Usuń
  2. Bardzo smakowicie wygląda ten sernik. Na pewno wypróbuje. Dziękuje za przepis i pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Najgorsze jest to ciasto. Ja piekę go od dawna, wszyscy uwielbiają, najwięcej roboty jest z ciastem, bo nie jest kruche, ale 4 części, to rzeczywiście dobry pomysł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Własnie dlatego dzielę je na 4 części - łatwiej je ścierać :)

      Usuń
  4. Dlaczego uzylas maki ziemniaczanej? Moge uzyc zwykla?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zazwyczaj do serników dodaję mąkę ziemniaczaną, odkąd pamiętam :) Nie próbowałam ze zwykłą

      Usuń
    2. Mąkę ziemniaczaną daje się dlatego, że "pochłania" wodę z sera.

      Usuń
  5. W przepisie na masę serową nie ma nic tłuszczu .Czy tak ma być?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To przepis mojej Babci, i nie ma w nim żadnego tłuszczu. Wystarczy, że ser jest tłusty lub półtłusty.

      Usuń
  6. 2,5 szklanki cukru do masy serowej to chyba trochę za dużo ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Babcia tak zawsze robiła i sernik nie wydawał mi się nigdy za słodki. To jest kwestia smaku, można oczywiście dodać cukru mniej.

      Usuń
  7. Witam.
    Czy po upieczeniu ciasto należy zostawić w piekarniku do całkowitego wystygnięcia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na kilkanaście minut - warto, przy uchylonym piekarniku. Ale później spokojnie może stygnąć poza nim.

      Usuń
  8. A można dodać owoce

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że będą pasowały np. brzoskwinie z puszki. Nie próbowałam, ale na pewno sernik będzie pyszny.

      Usuń
  9. Zastanawiałam się, czy zamiast śmietany może być jogurt grecki?

    OdpowiedzUsuń
  10. Robilam serniczek wyszedl pyszny ale bardzo mokry wyszefl spod i nie mozna wykroić kostki w calosci.Spod zostaje na papierze.Prosze o pomoc co zrobilam nie tak.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zapiecz najpierw spód, ostudz i rób dalej jak w przepisie

      Usuń
  11. Robiłam serniczek wyszedł pyszny, ale mi również wyszedł bardzo mokry spód i trudno było wyjąć go w całości. Spód zostaje na papierze. Proszę o pomoc co było nie tak.

    OdpowiedzUsuń
  12. sernik jest mokry-wilgotny?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, jest raczej z tych mokrych i cięższych.

      Usuń
  13. W przepisie jest: gęsta śmietana. Czyli jaka? ile procent?

    OdpowiedzUsuń
  14. W przepisie jest: gęsta śmietana. Czyli jaka? ile procent?

    OdpowiedzUsuń
  15. Jakiej firmy sera użyłaś??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie pamiętam jakiego użyłam sera do tego akurat przepisu, ale polecam ser Mój ulubiony z Wielunia.

      Usuń
  16. Wszędzie gdzie czytałam przepis na sernik królewski w serze był też tłuszcz tzn.masło...zawsze odpuszczzłam sobie ten przepis bo w cieście 200g masła i w serze też zawsze było coś około150g masła...tu nie ma nic... chyba wypróbuję 😉

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny :) Jeśli spodobał Ci się przepis, pozostaw komentarz. A może udostępnisz mój przepis na fb? - w ten sposób docenisz moją pracę i pomożesz mi w rozwoju bloga.

Etykiety

akcje FB artykuł artykuły sponsorowane bułeczki i pieczywo ciasta - babki ciasta - drożdżowe ciasta - keks ciasta - kruche ciasta - makowce ciasta - mazurki ciasta - pierniki ciasta - rolady ciasta - różne ciasta - serniki ciasta - szarlotki i jabłeczniki ciasta - tarty ciasta - torty i torciki ciasta - ucierane ciasta bez pieczenia ciasta przekładane ciasta z owocami ciasta z patelni ciastka ciasto francuskie cielęcina Co na obiad diabetyk dla dzieci do ciast dodatki dodatki do obiadu domowe przyprawy drób egzotycznie fit ! grzyby impreza jagnięcina jednogarnkowe kasza koktajle Konkursy kotlety kotlety mielone krokiety królik kuchnia staropolska likiery i nalewki łatwe i domowe makarony moje rady Moje ulubione Mój świat muffinki na grilla na śniadanie napoje owoce owoce morza pasty kanapkowe paszteciki pasztety pączki faworki pierogi pizza placki racuchy naleśniki podroby Polecam przetwory pyzy kluchy kluseczki recenzje ryba sałatki schab skrzydełka słodkości i desery smalec sosy i dipy spotkania i warsztaty surówki syropy śledzie Święta: Boże Narodzenie Święta: Wielkanoc tanio ! tartaletki To i owo do przekąski wafle przekładane Warzywa wątróbka wege wędliny wieprzowina wołowina współpraca-Knorr współpraca: Arriba współpraca: Basilur Tea współpraca: Blaupunkt współpraca: Brześć współpraca: Develey Współpraca: e-gustus współpraca: ekojawo.pl współpraca: Eterno współpraca: Fabijańscy współpraca: Fasklep.pl współpraca: Folwark współpraca: Fresano współpraca: Hańderek współpraca: Jelita wieprzowe.pl współpraca: Kłos-Pol współpraca: kochamoliwe.com współpraca: Kuchnie Świata współpraca: Lidl współpraca: Miody Suszka współpraca: Miody Wileńskich współpraca: Młynomag współpraca: Muke współpraca: oliwki hiszpańskie współpraca: Piątnica współpraca: Richmont współpraca: Russell Hobbs Polska współpraca: SEKO współpraca: Skworcu Współpraca: SodaStream współpraca: Stovit współpraca: SYS współpraca: Vivio współpraca: WOJ-LEN współpraca: WSP Społem współpraca: Wydawnictwo Dragon współpraca: Wydawnictwo Znak zapiekanki zbiorcze Zupy
Copyright © 2016 sio-smutki! Monika od kuchni , Blogger