Chleb pszenno-żytni na zakwasie

Chleb jest pyszny, lekko wilgotny i - choć to może dziwne określenie w stosunku do pieczywa - soczysty. Długo zachowuje świeżość, do przechowywania wystarczy płócienna ściereczka. Polecam go jako pieczywo codzienne.

Napiszę, jak przygotować zakwas:
Do przygotowania użyłam tej samej mąki żytniej, której użyłam w cieście ma chleb - typ 720.
Pierwszego dnia rano do porządnie wyparzonego litrowego słoika wrzuciłam pół szklanki mąki i dolałam pół szklanki przegotowanej wody (w temperaturze pokojowej). Przykryłam słoik papierowym ręcznikiem, zabezpieczyłam recepturką i odstawiłam w ciepłe miejsce - u mnie to kącik na półce w łazience, przy kaloryferze. Wieczorem przemieszałam wszystko łyżką. Rano następnego dnia wsypałam 2 łyżki mąki i dolałam 2 łyżki wody, dokładnie pomieszałam i znowu odstawiłam w ciepłe miejsce. Wieczorem przemieszałam. Trzeciego dnia rano znowu nakarmiłam zakwas, wieczorem przemieszałam - trzeba już kontrolować, czy nam aby zakwas nie ucieka, bo w tym momencie to już łobuz lubi :)  
Aktywny zakwas powinien ładnie pachnieć, oczywiście trochę kwaśno- w końcu to zakwas, powinien bąblować i wyraźnie pracować po każdym dokarmieniu. 
Jeśli nie chcemy go od razu używać słoik zakręcamy i wstawiamy do lodówki.

Przed pieczeniem słoik należy wyjąć, odkręcić, postawić na 2 godziny do ogrzania (tam gdzie rósł), a potem dokarmić 2 łyżkami mąki i 2 łyżkami wody. Gdy zacznie pracować znowu jest gotowy :)






Składniki (u mnie duża keksówka 35 x 10 cm):
2,5 szklanki mąki pszennej T 450, polecam Młynomag
2,5 szklanki mąki żytniej chlebowej T 720, polecam Młynomag
5 łyżek aktywnego zakwasu żytniego
3 łyżeczki soli
ok. 2 szklanki ciepłej wody
masło do posmarowania formy
mąka do posypania formy
Przygotowanie:
Mąki przesiewam do dużej miski, dodaję sól, dokładnie mieszam. Dodaję aktywny zakwas i wodę, mieszam składniki drewnianą łyżką do połączenia się. Przykrywam miskę folią spożywczą i odstawiam w ciepłe miejsce na 4 godziny. Po tym czasie przekładam ciasto do foremki natłuszczonej masłem i posypanej mąką, lekko wyrównuję i odstawiam na 4 godziny do wyrośnięcia. Wyrośnięte ciasto powinno wypełnić całą formę. Wtedy delikatnie przestawiam formę do piekarnika nagrzanego do 225 stopni C. na 10 minut, po tym czasie zmniejszam temperaturę do 200 stopni C. - znów na 10 minut, a następnie obniżam ją do 180 stopni i piekę jeszcze 40 minut. Gorący chleb można zwilżyć wodą, by miał bardziej chrupiącą skórkę.




10 komentarzy:

  1. Wygląda bardzo smakowicie, w sam raz na śniadanie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Przeapetyczny Ci wyszedł :) Co za dziury w środku! Zakwas działał jak szalony :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Chlebek wygląda super, ale jeszcze proszę o przepis na zakwas.

    OdpowiedzUsuń
  4. Przepysznie wyglada chlebus i napewno Monis tak jest , jestes wspaniala w tym co robisz!
    Zycze ci , twojej rodzince Wspanialych Swiat Wielkanocnych, smacznego jajka, mokrego dyngusa !
    U nas inaczej odczuwa sie kazde swieta , coz tak zycie nam nie raz uklada sie , staramy sie z corka, synami , nasza tradycje jeszcze utrzymac w miare mozliwosci.
    Brakuje mi tutaj takiej pieknej ludowej palemki , itd...ok, dosyc , bo sie rozmarzylam , .
    serdecznie pozdrawiam , .<3

    OdpowiedzUsuń
  5. Chlebek wyrósł pięknie, ja podwoiłam składniki, bo u nas schodzi dużo chlebka. Teraz wstawiam do piekarnika i czekam na efekt. Na zdjęciach wygląda jak marzenie. Niekiedy korzystałam z innych przepisów, ale zawsze wychodził taki ciężki bez dużych oczek, mimo iż mam dobry zakwas. Zobaczę teraz. Mam nadzieję, że wyjdzie taki jak Pani.

    OdpowiedzUsuń
  6. Chlebki z tego przepisu już upieczone. To jest taki chleb, o jakim zawsze marzyłam, wielkie dziury, wilgotny i miękki w środku, superrr. Bardzo dziękuję, składniki już przepisuję do stosowania na co dzień. Polecam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że chlebki wyszły! My również ostatnio się takim chlebem zajadamy, bardzo nam smakuje. Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  7. Wychodzi z tego przepyszny chlebek, pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Przepyszny chlebuś . Wyrósł pięknie. Ma jedną wadę- strasznie szybko znika.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny :) Jeśli spodobał Ci się przepis, pozostaw komentarz. A może udostępnisz mój przepis na fb? - w ten sposób docenisz moją pracę i pomożesz mi w rozwoju bloga.

Etykiety

akcje FB artykuł artykuły sponsorowane bułeczki i pieczywo ciasta - babki ciasta - drożdżowe ciasta - keks ciasta - kruche ciasta - makowce ciasta - mazurki ciasta - rolady ciasta - różne ciasta - serniki ciasta - szarlotki i jabłeczniki ciasta - tarty ciasta - torty i torciki ciasta - ucierane ciasta bez pieczenia ciasta przekładane ciasta z owocami ciasta z patelni ciastka ciasto francuskie cielęcina Co na obiad diabetyk dla dzieci do ciast dodatki dodatki do obiadu domowe przyprawy drób egzotycznie fit ! grzyby impreza jagnięcina jednogarnkowe kasza koktajle Konkursy kotlety kotlety mielone królik kuchnia staropolska likiery i nalewki łatwe i domowe makarony moje rady Moje ulubione Mój świat muffinki na grilla na śniadanie napoje owoce owoce morza pasty kanapkowe paszteciki pasztety pączki faworki pierogi pizza placki racuchy naleśniki podroby Polecam przetwory pyzy kluchy kluseczki recenzje ryba sałatki schab skrzydełka słodkości i desery smalec sosy i dipy spotkania i warsztaty surówki syropy śledzie Święta: Boże Narodzenie Święta: Wielkanoc tanio ! tartaletki To i owo do przekąski wafle przekładane Warzywa wątróbka wege wędliny wieprzowina wołowina współpraca-Knorr współpraca: Arriba współpraca: Basilur Tea współpraca: Blaupunkt współpraca: Brześć współpraca: Develey Współpraca: e-gustus współpraca: ekojawo.pl współpraca: Eterno współpraca: Fabijańscy współpraca: Fasklep.pl współpraca: Folwark współpraca: Fresano współpraca: Hańderek współpraca: Jelita wieprzowe.pl współpraca: Kłos-Pol współpraca: kochamoliwe.com współpraca: Kuchnie Świata współpraca: Lidl współpraca: Miody Suszka współpraca: Miody Wileńskich współpraca: Młynomag współpraca: Muke współpraca: oliwki hiszpańskie współpraca: Piątnica współpraca: Richmont współpraca: Russell Hobbs Polska współpraca: SEKO współpraca: Skworcu Współpraca: SodaStream współpraca: Stovit współpraca: SYS współpraca: Vivio współpraca: WOJ-LEN współpraca: WSP Społem współpraca: Wydawnictwo Dragon zapiekanki zbiorcze Zupy
Copyright © 2016 sio-smutki! Monika od kuchni , Blogger