Cukrzyca - kilka faktów.




Cukrzyca - niby wszystkim znana, jednak gdy zachorujemy sami lub ktoś nam bliski, okazuje się jak wielka jest nasza... niewiedza. Nieleczona cukrzyca jest przyczyną bardzo groźnych powikłań, miedzy innymi niewydolności nerek, ślepoty czy też konieczności amputacji kończyn wskutek tzw stopy cukrzycowej.
Na podstawie danych Narodowego Funduszu Zdrowia i Koalicji - Cukrzycy podaje się, że w Polsce jest około 3,5 miliona osób chorych na cukrzycę, z czego około 1/3 z tych osób – ponad 1 milion – pozostaje niezdiagnozowanych. Oznacza to, że co jedenasta osoba w Polsce cierpi na cukrzycę.

Szacunkowo ilość chorych dotkniętych tym schorzeniem rośnie o 2,5% rocznie. Jeśli ilość zachorowań będzie wzrastać w tym tempie, to w 2020 w Polsce będzie ponad 4 miliony chorych. W praktyce oznacza to, że 1 z dziesięciu Polaków będzie cierpieć na tę groźną, śmiertelną chorobę. Statystyki są zatrważające: Co 10 sekund diagnozuje się cukrzycę u kolejnej osoby na świecie. Co 6 sekund ktoś umiera z powodu powikłań cukrzycy. Chorują 382 miliony ludzi na świecie. 3,5 miliona w Polsce. Prognoza na 2035 –będzie chorowało 592 milionów na świecie. Cukrzyca powoduje 10 pierwszych przyczyn niepełnosprawności. 15 milionów niewidomych utraciło wzrok z powodu cukrzycy. 4 miliony osób rocznie umierających z powodu cukrzycy to osoby w wieku 40-60 lat. W Polsce co druga osoba umierająa z powodu cukrzycy jest w wieku poniżej 60 lat. Średnio co drugi pacjent ze stopą cukrzycową traci nogę. W Polce wykonuje się ok. 14 tysięcy amputacji rocznie… Cukrzyca to pierwsza choroba niezakaźna uznana przez ONZ jako epidemia.

Chorzy na cukrzycę - diabetycy to niekoniecznie osoby określane jako kanapowi ciasteczkożercy. Otyłość i osiadły tryb życia na pewno nie pomagają zapobiegać powstaniu cukrzycy, lecz choroba to jest też ceną jaką płacimy za cywilizację. Na cukrzycę może zachorować każdy, również osoba szczupła i wiodąca pozornie unormowany tryb życia. Nie stygmatyzujmy, nie piętnujmy diabetyków - nikt nie chce z własnej woli być chory. Choruje też grono aktywnych fizycznie szczupłych osób. Chorują dzieci. W wieku kilku miesięcy nie zdążyły nabyć złych nawyków żywieniowych… Ale nie da się ukryć, że jedną z recept na sukces w walce z chorobą jest dieta.

Powyższy tekst pochodzi ze strony: Carpe Diem, którą prowadzi moja bliska koleżanka.

Postanowiłam zając się szerzej tematem diety w cukrzycy. Mam zamiar opracowywać przepisy, które pozwolą osobom chorym jeść zdrowo, i smacznie. Na razie jestem w tym temacie laikiem, bo mam to szczęście że nikt z moich bliskich nie choruje, ale temat od dłuższego czasu wydaje mi się niezwykle ważny - na tyle, że postanowiłam dowiedzieć się więcej. I mam nadzieję, że tę wiedzę uda mi się przełożyć na smaczny jadłospis.


Partnerzy:






3 komentarze:

  1. Poprosze o przepisy dla cukrzyków typ 1 :o)

    OdpowiedzUsuń
  2. Moniko więcej takich wpisów, cukrzyca to niebezpieczna choroba. Mam w rodzinie kilka osób, które się z nią zmagają z rożnymi skutkami. Najczęściej są to starsze osoby, ale wiem że ta choroba potrafi dotknąć każdego, nawet małe dziecko. Warto mieć większą wiedzę na jej temat.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam cukrzycę. Nie trzymam diety. Nie jestem przekonana, czy chcę żyć dłużej odmawiając sobie wszystkiego. Na dodatek nie lubię gotować, wymyślać, trzymać się jakichś ścisłych zasad, innych niż dla reszty rodziny/znajomych/świata. Mam neuropatię, która bardzo uprzykrza mi życie. Nie umiem się sobą zająć, a nikt inny tego za mnie, dla mnie, nie zrobi. Więc cieszyłyby mnie Twoje przepisy dla diabetyków. A nuż któregoś razu postanowię jeść zdrowiej... .

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny :) Jeśli spodobał Ci się przepis, pozostaw komentarz. A może udostępnisz mój przepis na fb? - w ten sposób docenisz moją pracę i pomożesz mi w rozwoju bloga.

Copyright © 2016 sio-smutki! Monika od kuchni , Blogger